Vores liv i Provence

Home / Alle indlæg / To dages fødselsdagstur

To dages fødselsdagstur

I år var det første gang, jeg skulle holde min fødselsdag i vores nye hjemland – ja faktisk uden for Danmark overhovedet. Så jeg valgte, at den skulle fejres med en to-dages sanseforkælelsestur dels til steder, vi endnu ikke havde besøgt, og dels genbesøg ved nogle af vores foretrukne steder omkring Lac de Sainte Croix.

Turen vi samlet har kørt på de to dage

Vi kørte hjemmefra søndag morgen, og første destination var byen Entrevaux, som vi ikke har besøgt tidligere, men som vi havde fået anbefalet. Vi valgte en rute, der gik igennem et temmelig bjergrigt område. På vejen kom vi igennem en by, der hedder Comps sur Artuby. Vi havde ikke planlagt et stop der, men fornemmede, der skete et eller andet særligt, for der holdt biler alle vegne, og vi kunne høre noget musik. Så vi var nødt til at få stillet vores nysgerrighed og fandt et sted, hvor vi kunne parkere bilen og gik ned i byen. Det viste sig, at byen denne weekend afholdt middelalderdage, hvor folk – voksne såvel som børn – havde iklædt sig middelalderdragter og gennemførte en masse forskellige events. Sjovt lige at få det med.

En middelaldermand og en middelalderkvinde til hest

Her er de ved at gøre klar til optog ned gennem byen med sækkepiber og trommer. Bemærk det danske flag.

Turen mod Entrevaux gik ind igennem kløften ”Clue de Saint-Auban” i de såkaldte Préalpes. Når man ser sådan en kløft, forestiller man sig ikke, at der kan være en vej, der går der ind. Det var noget af det smukkeste vi har set. Også en smule grænseoverskridende at køre på disse meget smalle og snoede veje, hvor du ikke aner, hvad der gemmer sig efter det næste sving. Gang på gang måtte vi stoppe og ud af bilen for at se og fotografere. Billederne giver ikke den rette kredit til dette afsindigt smukke område.

Byen Saint-Auban med bjergene i baggrunden

Ikke til at forstå, at vi skal ind igennem den lille sprække

Der er lige hugget et hul i klipperne, så man kan komme igennem

Der er lige hugget et hul i klipperne, så man kan komme igennem. Men hvad gemmer sig efter næste sving?

Byen Entrevaux er en meget hyggelig lille eventyragtig middelalderby, der bærer tydeligt præg af, at have haft stor strategisk betydning. Den gamle bydel ligger omkranset af le Var floden og en bymur med flere porte. 150 meter over byen oppe på et bjerg ligger et gammelt fort. En by, der bestemt er et besøg værd. Her fik vi frokost, men det er ikke værd at skrive om – det var mildest talt ringe.

Byen ved foden af det bjerg, der tårner sig op med fortet langt oppe over byen

Her ses fortet fra en anden vinkel, og floden, der omkranser den indre del af byen

Man parkerer uden for bymuren og går ind i middelalderbyen via denne bro og port

Så er vi inde i den gamle bydel

En af de øvrige byporte, og kanonerne er kørt i stilling

Så er vi udenfor igen og ser broen lidt på afstand

Fra Entrevaux kørte vi videre mod Castellane, hvor vi havde bestilt overnatning. Igen en meget smuk tur, hvor vejen snor sig mellem bjerge og kløfter. En stor del af vejen gik langs søen Lac de Castillon.

Søen Lac de Castillon på vejen mod Castellane

En flot tur af snoede veje og view til søen

En flot tur af snoede veje og view til søen. Bemærk Alperne i horisonten.

Det er ikke ret grimt :-)

Der er mange tunneller i området, og der er flere steder meget ringe udsyn, så der er kutyme for, at man dytter for at advare biler, der kommer fra den modsatte retning.

Efter vi havde tjekket ind på hotellet, gik vi en tur rundt i Castellane. Det viste sig også at være en virkelig hyggelig – og lidt større – by. Der var en del caféer og masser af liv. Byens vartegn er kirken, der ligger på toppen af en 184 meter høj klippe. Vi fandt den restaurant, hvor vi ville spise aftensmad og fik bestilt bord. Der skulle gerne kompenseres for den dårlige frokostoplevelse. Restauranten havde en vildt hyggelig gårdhave, og maden var rigtig god. Og så var tjenerne fulde af humor, så alt i alt en rigtig god aften.

Så er vi ankommet til Casellane. Imponerende syn med kirken på toppen af klippen.

Så er vi ankommet til Castellane. Imponerende syn med kirken på toppen af klippen.

En af byens mange caféer med masser af liv

Ham her kunne vi ikke stå for. Han slæpte på en masse skiftetøj, og så havde han den kvindelige fotograf med for at tage villeder rundt om i byen.

Ham her kunne vi ikke stå for. Han slæbte på en masse skiftetøj, og så havde han den kvindelige fotograf med for at tage billeder rundt om i byen – her foran springvandet.

Og hver gang hun havde taget et billede, skulle hun lige have hans godkendelse - eller måske det modsatte. Han var meget forfængelig

Og hver gang hun havde taget et billede, skulle hun lige have hans godkendelse – eller måske det modsatte. Han var meget forfængelig. Kaffen var vist en rekvisit – hun fik i hvert fald ikke tilbudt kaffe.

Dejlig afslutning på dag 1 på Restaurant Ma Petite Auberge i Castellane

Efter morgenmaden mandag den 5. september gik turen i første omgang mod Trigance. Igen en dejlig tur, som bl.a. gik langs Verdon floden, der løber mellem Lac de Castillon og Lac de Sainte Croix. Selve byen Trigance var lille, hyggelig og meget autentisk. Samtidig var den meget stille og nærmest helt død.

Så er vi af sted på dag 2 mod Trigance - igen en imponerende natur

Så er vi af sted på dag 2 mod Trigance – igen en imponerende natur

Trigance ligger smukt, men der sker ikke det store i byen

Trigance ligger smukt med en imponerende slotsrestaurant på toppen, men der var ikke adgang blot for at kigge, kun hvis man ville spise på restauranten, og det var for tidligt for os.

Efter Trigance kørte vi videre mod det for os mere velkendte Lac de Sainte Croix. I første omgang kørte vi mod Point Sublime, hvor vi har været et par gange tidligere. Til vores overraskelse var der overfyldt af turister, og vi kunne ikke finde en p-plads. Vi besluttede os for at køre til Moustiers Sainte Marie for at få frokost der. Der var en restaurant, vi tidligere har spist frokost på. Så i dag gik vi efter det sikre.

Flodden Verdon, der løber nede mellem de høje klipper

Floden Verdon, der løber nede mellem de høje klipper

Her fra en anden retning. man kalder stedet for det franske Grand Canyon

Her fra en anden retning. Man kalder stedet for det franske Grand Canyon. Bemærk ufoen oppe i himlen.

Flotte klippeformationer

Byen Moustiers er en af de smukkeste byer i området. Og besøget på Restaurant La Treille Muscate levede til fulde op til vores håb og forventninger. Også her i byen var der denne første mandag i september fyldt op med turister.

Så er vi i byen Mustiers Sainte Marie

Så er vi i byen Moustiers Sainte Marie

Der er mange restauranter i byen, og her ses et par stykker, men det er ikke "vores"

Der er mange restauranter i byen, og her ses et par stykker, men det er ikke “vores”

Stadig fra Mustiers

Her ovre til højre for kirken ligger “La Treille Muscate” set fra bagsiden og fra den anden side af floden

Og så slipper I ikke for at se, hvad vi så fik på denne dejlige restaurant:

Forretten bestod af tomat, gedecreme, makrel, pinjekerner og pynt på toppen

Hovedretten var en lammekrebinet med nødde-kartoffelmos og forskellige grønsager og pynt

Og så denne drøm af en dessert med chokoladeganache på en kage med passionscreme, en chokoladetuile og citronmelisse på toppen

Og så denne drøm af en dessert med Gianduja chokolade på en kage, en chokoladetuile  med passionscreme  og jordbær med citronmelisse på toppen.

Mætte og veltilpasse kørte vi syd på langs søen. Planen var, at vi lige inden broen, som forbinder de to departementer Alpes-de-Haute-Provence og Var, ville leje en vandcykel i en time og tage en tur under broen og ind i kløften. En usædvanlig flot tur, som vi prøvede for to år siden. Men desværre var der lukket for udlejning, så vi måtte undvære den tur i dag.

Lac de sainte Croix set lidt fra oven

Her et view ud over Lac de Sainte Croix

Broen set på afstand. Nede til venstre skimtes udlejningsstedet af vandcykler

Broen set på afstand. Nede til venstre skimtes stedet med udlejning af vandcykler.

Forskellige småbåde mm. på vej ind i kløften set fra broen. Dette billede er taget ved en tidligere lejlighed.

Forskellige småbåde mm. på vej ind i kløften set fra broen.Det gik vi så glip af denne gang. Dette billede er taget ved en tidligere lejlighed.

Vi kørte i stedet mod vores badested ved søen. Da vi kom der ned, fik vi en idé om, hvorfor der var lukket for udlejning af vandcykler, for der blæste voldsomt. Det skulle dog ikke bremse os i en dukkert eller to, inden vi vendte næsen hjemad mod Lorgues efter to fantastiske dage. Vi sluttede med at spise aftensmad på en god restaurant nede i byen.

Lidt blæst og bølger skulle ikke afholde os fra en tur i søen. To dejlige dage nærmer sig sin afslutning. Jeg har haft en fantastisk fødselsdag.

4 tanker om “To dages fødselsdagstur”
  1. Steen refnov 6. september 2016 on 18:48 Svar

Hej Anita. Og Carsten
    Tak for endnu et flot indlæg om det dejlige provence.
    Glæder os til dit næste indlæg
    Har sendt din blok til venner og bekendte med mange positive svar.

2. jannie christensen 6. september 2016 on 19:08 Svar

wow wow- sidder helt åndeløs- kufferten er pakket- må da afsted. Hvor er det smukke billeder………men hvor skal man rejse hen for at kunne rejse rundt og se disse smukke steder ?
    Ikke kendt i Frankrig, så lidt info……….hvor kan man bo- by ?
    Sikke en tur. Kan godt forstå det har været en dejlig tur. Og tillykke igen:-)

3. Charlotte Tybjerg Soerensen 8. september 2016 on 0:31 Svar

Hej Anita – igen velskrevet beretning og flotte billeder. Må have været spændende at overvære fransk middelalderoptog. Dog tror jeg ikke, at det rød-hvide flag på et af billederne er dannebrog, men nok snarere den nærliggende provins Savoyens (Savoie)s flag :).

4. Cecilia Hedlin 8. september 2016 on 12:31 Svar

Vilken fin tur ni gjort! Grattis på födelsedagen – lite i efterskott. Hoppas ni får en fin boule-kväll imorgon!